تأثیر سازمان های ایمان محور در مدیریت و توسعه پایدار محله های شهری

قسمتی از متن پایان نامه :

7 تیپ ها و نمودهای اخلاقی ایمان :

نمودهای اخلاقی ایمان ، با اندیشه «قانون» و قانونمداری مشخص شده‏اند. خداوند، خدایی می باشد که قانون می‏دهد، قانون را به عنوان یک هدیه و به عنوان یک دستور صادر می‏کند. کسی می‏تواند به خداوند نزدیک گردد که قانون او را اطاعت نماید. البته ما نمودهای قانونی ایمان مراسمی و ایمان عرفانی داریم و هیچکس نمی‏تواند به خداوند برسد مگر این که این قوانین را به گونه مطلق اطاعت کند. امّا تفاوت مهمی میان این دو نوع قانون، هست. قانون در نمودهای هستی گرایانه، نوعی ذهنیت به روش‏های عبادی یا تمرین‏های اشراقی می‏طلبد، امّا قانون در نمود و تیپهای اخلاقی، تنها خضوع و تواضع می‏خواهد. تفاوت میان اینها، البته، مطلق نیست بدین جهت، قانون عبادتی، شامل شرایط اخلاقی می باشد و قانون اخلاقی شامل شرایط وجودی می باشد، امّا تفاوت‏های اینها، کافی می باشد که خیزش و ظهور ادیان مختلفی را از این منبع اخلاقی قابل فهم و درک نماید. آنها تابع یک تیپ به خصوص و یا نوع دیگری هستند یک شخص می‏تواند نمودهای ایمانی اصولی (شریعتی) آداب و رسوم (سنتی) و اخلاقی را در سه نمونه ادیان، به خوبی ملاحظه نماید.

نمود شریعتی ایمان بیشتر در یهودیت تلمودی و اسلام گسترش یافته می باشد و نمود سنتی و آداب و رسوم در کنفوسیوس چین غلبه دارد و نمود اخلاقی در پیامبران یهودی نمایان می باشد. ایمان یک مسلمان، ایمان به وحی‏ای می باشد که به ” محمد صلی الله علیه و آله و سلم “ داده شده می باشد و این وحی همان گرایش به بی‏نهایت (خداوند) می باشد. وحی‏ای که برای” محمدصلی الله علیه و آله و سلم ” نزول یافته می باشد اکثراً قوانین عبادی و اجتماعی هستند قوانین عبادی به مرحله مراسمی آن آیین که همه‏ی مذهب‏ها و فرهنگ ها از آن برخاسته‏اند تصریح دارد و قوانین اجتماعی بالاتر و برتر از عنصر عبادی، قداست «بایدها» را تولید می‏کنند. این قوانین، همه‏ی زندگی بشر دیندار را (چنانچه در یهودیت ارتدوکسی نیز نظاره می‏گردد) به وجود می‏آورد. منبع این قوانین، فرد مرتبط با خداوند می باشد؛ همان «پیامبر». محتوای این قوانین با دستورات این پیامبر ارتباط دارد و با فرمان او مشخص می‏شوند.

قانون در چنین حوزه هم به عنوان هدیه و هم به عنوان «دستور» خداوند تلقّی می‏گردد. آری تنها در حفاظت و نگهداری قانون، زندگی، ممکن می‏گردد و معنی پیدا می‏کند. این مسئله در مورد همه پیروان اسلام نیز صادق می باشد، حتی درمورد‏ی پیروان اومانیسم سکولاری که بیشتر بر اساس اندیشه یونانی، تغذیه می‏گردد، نیز شامل می‏گردد. اگر کسی که از دیدگاه مذهبی ملت اسلام، اطلاع دارد. بگوید که این ایمان به محمد صلی الله علیه و آله و سلم می باشد و ایمان به او با ایمان به مسیح متفاوت بوده و اختلاف دارد بایستی در پاسخ به اوگفت: که این ایمان به  ” محمد صلی الله علیه و آله و سلم ” به عنوان یک پیامبر نیست. بلکه این، ایمان به یک دستور می باشد که زندگی روزانه بیشتر مردم را مشخص می‏کند و به زندگی بشر‏ها ارتباط پیدا می‏کند. ( خانجانی ، علی اکبر ، 1377 ، صص 54-1 ).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1 ) آیا سازمانهای ایمان محور از حیث مفهومی و کارکردی با سازمانهای محله محور قابل انطباق هستند؟

2) این سازمانها در شکل گیری و تقویت مدیریت و توسعه پایدار محله ای در محدوده مورد مطالعه (خصوصاً محلات منطقه 1 تهران) چه کارکردی می توانند داشته باشند؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه